Pressemeddelelse: Mediehistorisk samarbejde

Rejsevaner

AFA JCDecaux og Clear Channel laver i fællesskab en undersøgelse, der kortlægger danskernes rejsevaner og bevægelsesmønstre. Undersøgelsen gennemføres af Kantar Gallup og resultaterne vil danne baggrund for outdoorserier som integrerede dele af Index Danmark i 2021.

”Hos Kantar Gallup er vi meget glade for, at det er lykkedes at få et branche-samarbejde stablet på benene. Det er første gang, det har været muligt at få flere udbydere til at gå sammen og anvende den samme metode og de samme data for i sidste ende at kunne tilbyde bedre data til det samlede marked som en integreret del af Index Danmark/Gallup” siger Berit Puggaard, Director hos Kantar Gallup. ”Samtidigt er vi tilfredse med, at aftalen har gjort det muligt, at alle udbydere har kunnet inviteres med og fortsat kan vælge at deltage i målingen”.

En branchestandard for måling af outdoormedier er ikke en ny idé. Det har været forsøgt flere gange i løbet af de seneste par årtier. Kimen til det nuværende samarbejde blev lagt for et års tid siden, og med Kantar Gallup som katalysator blev alle outdoorbranchens spillere inviteret til at deltage.

”Vi glæder os virkelig over at det nu er lykkedes at samle de to største outdoor selskaber til en fælles international målemetodik for det Danske marked” siger Karsten Rask Mikkelsen, Commercial Director hos AFA JCDecaux. ”Vores medier har jo været tilgængelige i Index Danmark det sidste halvanden år, hvilket markedet har reageret meget positivt på. Så vi kender vigtigheden af at kunne tilbyde valide værktøjer til brug i medieplanlægningen. I 2012 gennemførte vi jo alene den seneste Rejsevaneundersøgelse og ved derfor af erfaring, at jo bedre outdoormediernes egenskaber og styrker dokumenteres, desto større indsigt og gavn får vores kunder. Transparens på brancheniveau er nøgleordet, så vi håber da, at flere outdoorudbydere vil melde sig og deltage i dette års undersøgelse”.

”Dette er første skridt i en langsigtet investering, hvor vi vil sikre transparens og troværdighed for at styrke mediebranchen. En fælles målemetode er afgørende for at skabe troværdighed om, hvad vores medier kan opnå og for at kunne udfordre de store mediegrupper” siger Maj-Britt Brøchner-Mortensen, Country Manager Clear Channel. ”Ved at dokumentere høj dækning og frekvens blandt vigtige målgrupper i et stærkt målesystem, vil vi hjælpe bureauer og marketers med at træffe de rigtige beslutninger om deres medieinvesteringer og med at se det store potentiale i vores medier” siger Maj-Britt Brøchner-Mortensen, Country Manager hos Clear Channel.

Indsamlingen af data vil foregå via en app på respondenternes smartphone. App’en kortlægger, hvordan respondenterne bevæger sig rundt, og hvor de har gjort ophold i kortere eller længere tid. Ved at kombinere respondenternes bevægelser med lokationerne af stationært placeret outdoorudstyr er det muligt at afdække dækning og frekvens på gågader, busstoppesteder, veje, togstationer, Metro stationer, indkøbscentre osv.

Selve dataindsamlingen strækker sig over mange måneder, da perioder med både sol og nedbør, tørt og fugtigt samt varmt og koldt vejr skal være repræsenteret. Corona-situationen har selvfølgelig givet projektet en række udfordringer, men i sidste ende er konsekvensen en forsinket dataindsamling.

For yderligere oplysninger, kontakt:

Berit Puggaard, Kantar Gallup, på 23 20 54 57

Maj-Britt Brøchner-Mortensen, Clear Channel, på 23 32 27 35