Kantars Gallups Digital Life-undersøgelser sætter fokus på danskernes digitale liv. I 2020 gennemføres tre Deep Dive-undersøgelser om hhv. streaming, device-adfærd og brugen af digitalt indhold.
Deep Dive: Streaming
De centrale spørgsmål, der kastes lys over, er:
Det digitalt streamingforbrug stiger og med en stadig stigning i antallet af udbydere bliver markedet mere og mere fragmenteret. Spørgsmålet er, om det øgede forbrug af digitale streamingtjenester også øger det samlede marked for tv, film, serier, musik mv. De nuværende tjenester øger antallet af abonnenter, mens stadig flere streamingtjenester dukker frem – men er det øgede forbrug med til at øge markedet, eller er det på bekostning af fx traditionel tv-sening og radiolytning?
Deep Dive: Device-adfærd
Dette dive sætter fokus på danskernes device-bestand og -adfærd.
De centrale spørgsmål, som undersøgelsen kaster lys over, er:
Danskernes digitale device-bestand stiger, og forbruget af disse devices stiger ligeledes, både i frekvens og i tidsforbrug. Dette har betydet, at halvdelen af alle danskere føler, at de bruger for meget tid på deres digitale devices og især Smartphonen er synderen. Samtidig er følelsen af afhængighed udbredt, fx føler hver tredje dansker, at de er for afhængige af deres smartphone. Spørgsmålet er, om denne følelse af afhængighed øges i de kommende år, og om der kommer en modreaktion.
Deep Dive: Brug af digitalt indhold
Hér er fokus på, hvad det er for digitalt indhold, danskerne bruger.
Følgende belyses i dette dive:
Danskerne bruger mere og mere digitalt indhold, og de ændrer deres vaner i takt med digitaliseringen. At bruge netbank er i dag helt naturligt, og det samme gør sig også gældende for brugen af e-Boks. Vi opdateres om alt lige fra venner, familie og nyheder på diverse medier, og frekvensen hvormed vi gør det stiger. Mere ”klassiske” vaner og aktiviteter som at læse tilbudsaviser eller trække i enarmet tyveknægte følger også med over i det digitale univers.
Generelt om undersøgelserne
Vil du vide mere?
Er du interesseret i at høre mere om Digital Life, så kontakt Pia Stork på pia.stork@kantar.com eller på mobil 61 28 27 96.